De F-35 is het zorgenkind van de Amerikanen. Er komt geen einde aan de lange lijst problemen die de afgelopen twintig jaar zijn opgedoken bij de ontwikkeling van het vliegtuig. In september crashte een F-35 in South Carolina, vermoedelijk vanwege een probleem met een brandstofleiding. Als reactie op de crash houden verschillende landen hun toestellen aan de grond, in afwachting van verder onderzoek.
Eerder waren er problemen met het boordkanon dat scheef schoot, de software voor de besturing van het vliegtuig en de onderhoudssoftware die erg gevoelig is voor hackings. Volgens een rapport van de overheidswaakhond in de VS moeten nog 966 vastgestelde problemen opgelost worden voor grotere aantallen van het toestel geproduceerd worden. Net vanwege de lange lijst problemen en de oplopende productiekosten die daarmee gepaard gaan, hebben verschillende landen de afgelopen jaren afgezien van de aankoop van het toestel.
Onze regering niet. Vanaf 2023 vliegt onze luchtmacht met de F-35. Hopelijk kunnen we het vanaf nu over de kern van de zaak hebben: waarvoor moeten de vliegtuigen dienen?
Donkere achterkamer
Niet om Belgische doelstellingen te verwezenlijken alleszins. Het gonst al jaren van geruchten dat de voorkeur voor de F-35 de procedure op allerlei manieren beïnvloedde. We weten sinds enkele weken dat op deze beslissing wordt aangestuurd sinds twee Navo-vergaderingen in 2013. Daar kwamen mensen van de legertop en de regering overeen welke engagementen België zou opnemen in het kader van de SEAD-capaciteit (suppression of enemy air defence) die de Navo wil uitbouwen tegen 2025. Dat engagement betekende dat België gevechtsvliegtuigen met stealth-capaciteit (enige optie: de F-35) zou aankopen.