Safran Aero Boosters, de motor achter de genocide

Belgisch-Israëlische supply chain onderdelen gevechtsvleigtuigen

Nieuw onderzoek van Vredesactie toont aan: Israëlische gevechtsvliegtuigen die Gaza bombarderen bevatten Belgische onderdelen. 

Power Down Israël

Israël kan haar genocidale geweld alleen voortzetten dankzij eindeloze internationale steun. Samen maken we een einde aan systemen die oorlogsmisdaden in de hand werken!

Lees meer over Power Down Israël

Bij Vredesactie onderzochten we of er Belgische onderdelen in Israëlische gevechtsvliegtuigen zitten. Wat blijkt? De Israëlische F-15’s en F-16’s, die het voorbije anderhalf jaar bij bombardementen op Gaza maar ook in Libanon en Syrië ingezet zijn, bevatten ook in België geproduceerde onderdelen die via de VS geëxporteerd zijn. Uit ons rapport blijkt dat Belgische bedrijven zoals Safran Aero Boosters structureel betrokken zijn bij de productie en het onderhoud van Israëlische gevechtsvliegtuigen. Onze analyse toont aan dat Belgische componenten aanwezig zijn in de F-35 en F-15 gevechtsvliegtuigen, die een belangrijke rol spelen in militaire operaties in de regio.

De Belgische industrie is al decennialang een cruciale schakel in de toeleveringsketen van de militaire luchtvaart. Belgische bedrijven leveren onderdelen voor motoren, elektronische systemen en structurele componenten. Hoewel sommige leveringen al jaren geleden plaatsvonden, gaat de stroom van reserveonderdelen en onderhoudsmateriaal onverminderd door. Dit betekent dat België, direct of indirect, blijft bijdragen aan het functioneren van deze militaire vliegtuigen.

Motor gevechtsvliegtuig

Nieuwe Amerikaanse leveringen verergeren de situatie

De noodzaak voor een strengere controle op wapenexporten wordt nog urgenter door de recente beslissing van de voormalige Amerikaanse president Joe Biden in augustus 2024. Hij keurde een uitvoervergunning goed voor 50 nieuwe F-15-gevechtsvliegtuigen en nieuwe motoren voor de bestaande vloot. Dit zal onvermijdelijk leiden tot nieuwe bestellingen en uitvoervergunningen, mogelijk ook voor Belgische bedrijven. Wij stellen de vraag of de Belgische gewestregeringen dergelijke exporten kunnen goedkeuren zonder in strijd te handelen met het Wapenhandelsverdrag en de eigen regelgeving.

België schiet tekort in exportcontrole

Uit onze analyse en uit eerdere onderzoeksjournalistiek van RTBF blijkt dat de Belgische controlemechanismen op wapenexporten ernstige tekortkomingen vertonen. De RTBF-documentatie wijst op een gebrek aan transparantie en de moeilijkheid om na te gaan waar Belgische militaire onderdelen uiteindelijk terechtkomen. Hierdoor wordt het quasi onmogelijk om vast te stellen of deze onderdelen worden gebruikt in gewapende conflicten of bijdragen aan mensenrechtenschendingen.

Het Belgische systeem van exportvergunningen biedt onvoldoende garanties om misbruik te voorkomen. Onze bevindingen tonen aan dat militaire technologie en componenten via complexe internationale netwerken alsnog in conflictgebieden terechtkomen, ondanks regelgeving die dat zou moeten verhinderen.

Externe video URL

In bovenstaand filmpje vertellen Israëlische piloten van gevechtsvliegtuigen over hun aanhoudende bombardementen op Gaza. Klik op 'instellingen' en pas de ondertiteling aan naar de laatste optie om een Engelstalige ondertiteling te verkrijgen. Opgepast, de beelden zijn van verontrustende aard. 

Onze oproep aan de Belgische overheid

Wij eisen meer transparantie en strengere controles op de uitvoer van militaire onderdelen. België draagt als ondertekenaar van het Wapenhandelsverdrag een verantwoordelijkheid om te voorkomen dat haar industrie bijdraagt aan genocide en mensenrechtenschendingen.

Concreet roepen wij de Belgische overheden op om:

  • Een volledige doorlichting van de wapenexporten en de toeleveringsketen door te voeren;
  • Striktere controlemechanismen in te voeren en de bestaande regelgeving effectief te handhaven;
  • Te garanderen dat militaire onderdelen en technologie niet worden ingezet in schendingen van het internationaal recht.

België moet haar verantwoordelijkheid nemen en een einde maken aan de laksheid in het exportbeleid.

Wil je meer weten? Lees dan ons rapport hier. Het RTBF-onderzoek vind je hier