1. Challenge Airlines – de Levenslijn van de Bezetting
De oorsprong van Challenge Airlines ligt in de sleutelrol die het speelt in de logistieke infrastructuur van de bezetting. Challenge Airlines werd actief in mei 2019, maar heeft haar wortels in Cargo Airlines (CAL). CAL was een Israëlische vliegtuigmaatschappij gespecialiseerd in het transport van landbouwproducten naar Europa. Dat deden ze in nauwe samenwerking met het Israëlische exportbedrijf Agrexco, dat de export van landbouwproducten uit verschillende landbouwbedrijven in Israël bundelde. Agrexco was voor de helft in handen van de overheid en van een samenwerkingsverband van Israëlische landbouwcoöperaties. Daaronder vielen tal van nederzettingen uit bezette gebieden die instonden voor het grootste deel van de uitvoer. Volgens een verklaring van de directeur van Agrexco-Carmel in 2006 kwam zowat 70% van de export van Agrexco uit die bezette gebieden.1
CAL vestigde zich als een van de eerste vervoersmaatschappijen op de luchthaven van Bierset in 1996. Dit in samenwerking met Agrexco, dat er een pakhuis met koelinstallaties bouwde voor verse landbouwproducten en het onderbracht in de vennootschap LACHS (Liège Air Cargo Handling Services). Al snel werd dit een van de belangrijkste distributiekanalen van Israëlische landbouwproducten in België en Nederland.
In 2008 werd Agrexco volledig geprivatiseerd en begon het aan een sterk schuldgedreven groei, om zich vervolgens tijdens de bankencrisis te verslikken in diezelfde schulden. In 2011 ging het daardoor failliet. Ondertussen had CAL in 2006 LACHS volledig verworven en nam het een groot deel van de Belgische operationele activiteiten van Agrexco over.
De Challenge Group van vandaag omvat 3 vennootschappen die vliegtuigen uitbaten en als Air Operator Controller vergund zijn: Challenge Airlines IL in Israël, Challenge Airlines BE in België en Challenge Airlines MT in Malta. Daarnaast omvat het een commerciële afdeling (Challenge Air Cargo, met zetel in Malta), een leasing-vennootschap voor vliegtuigen en onderdelen (Challenge Aviation, met een bijkomende holdingstructuur gevestigd in Malta en enkele dochterbedrijven) en een technische onderhoudsafdeling (Challenge Technic, gevestigd in IJsland met bijkomende vennootschappen in Malta en Duitsland). Tenslotte omvat de groep de voormalige Agrexco-activiteiten: Challenge Handling (het vroegere LACHS) en Challenge Logistics, dat transport per truck organiseert in Europa en de VS. De overkoepelende holdingmaatschappij van de Challenge Group is ook in Malta gevestigd.
Ondanks deze ingewikkelde groepsstructuur bevindt het centrum van hun activiteit zich in Bierset, dat als hub functioneert en waar het grootste deel van het personeel tewerkgesteld is (750 van de 900 personeelsleden). Momenteel heeft de Challenge Group 9 vliegtuigen in gebruik: 5 Boeings 747-400F en 4 Boeings 767-300F, verdeeld over de 3 luchtvaartvennootschappen, en dus onder 3 vlaggen.
De Challenge Group staat dus nog steeds in voor een groot deel van de invoer van landbouwproducten (groenten, fruit en bloemen) die geteeld worden in Israëlische nederzettingen in bezet gebied. Voor concrete producten zijn er doorheen de jaren wel wat verschuivingen geweest tussen Nederland, waar producten aangevoerd worden door ZIM in Rotterdam, en België, waar Bierset het belangrijkste invoerpunt voor verse producten is. Zo schoof de import van citrusvruchten en dadels bijvoorbeeld deels richting Nederland, terwijl België het belangrijkste invoerpunt werd voor bloemen uit Israël (goed voor wel 60% van de bloemen-import in de EU). In beide richtingen is de uiteindelijke bestemming steeds de markt in de hele Benelux of zelfs breder dan dat.